Gå til innholdet
kvalitet, verdier
trivsel
Nyheter

Ut på tur, aldri sur

Av Knut Ståle Nygård •

År for år viser elevundersøkelsen at elevene trives godt på KVT. Turene på begynnelsen av året er et av de tiltakene skolen gjennomfører for å skape dette miljøet. Et godt sosialt miljø har også stor innvirkning på læringsmiljøet.

KVT-elevene har mange år reist på tur i begynnelsen av skoleåret, slik har det vært også i år. Førsteklassingene reiste tradisjonen tro til IMI Stølen på Oppdal og til Mjuklia på Berkåk. Andreklassingene var på fjellhytter rundt om i den trønderske fjellheimen, mens tredjeklassingene var på historieekskursjoner i Trondheimsområdet.

Elevene som var på Oppdal og Berkåk fikk bryne seg på samhandlingsløypene på leirstedene vi var på. Her er alle med og får utfordret komfortsonen sin, samtidig som man har fokus på samarbeid. "Veggen" kan se skummel ut, men de fleste kommer seg over ved hjelp av sine medelever. "Sumpen" setter samarbeid og planlegging på dagsordenen.

Rafting er frivillig aktivitet, men her er også de aller fleste med. Man må regne med å havne i elva, men alle blir plukket trygt opp i flåtene igjen. De tøffeste hopper også fra klippene langs elva.

Fjellturer med utgangspunkt i de stedene elevene bodde var også en del av programmet for Vg1 og Vg2. En stor del av elevene som var på Oppdal gikk opp på Stølhøa (1284 moh), mens andre gikk bare en del av turen. En av lærerne kan i etterkant av turen gå god for at navnet på toppen heter det den heter. Det er ikke lurt av en utrent mann å prøve å springe ned fra toppen....... Støl, ja......

Vg2 på helse- og oppvekstfag var på Meråker og der fikk de være med på luftige aktiviteter i Rypetoppen Adventurepark. De fikk også med seg fottur fra Sverige og over grensa til Norge.

Tredjeklasssingene fikk ikke overnattingstur, men oppholdt seg i historiske omgivelser i Trondheim begge de to turdagene.
blikjenttur_2017_0012blikjenttur_2017_0012
Herlig gjeng fra 1D på tur til Stølhøa (1284 moh) sammen med lærer Ingveig Opedal Fossli.
blikjenttur_2017_0068
Luftige utfordringer for elevene fra Vg2 på helse- og oppvekstfag.
Oppdatert