Gå til innholdet
kvalitet, verdier
trivsel
Nyheter

Premiedryss på fylkesmessa

Av Knut Ståle Nygård •

Som vi tidligere har skrevet arrangeres det fylkemesse for ungdomsbedriftene som er knyttet til faget Entreprenørskap og bedriftsutvikling. Elevene har lagt mye arbeid i å forberede seg, og da er det kjekt å se at mange av bedriftene gjør det bra i konkurransen.
Onsdag denne uken ble det delt ut premier i en hel mengde kategorier, og KVT-bedrifter tok følgende av prisene:

Beste markedsføring:
- 1. plass til Road Rescue UB og 3. plass til BTN Learn UB.
Beste samarbeid med næringslivet:
- 1. plass til Shareity UB og 3. plass til Road Rescue UB
Innovasjonsprisen:
- 1. plass til BTN Learn UB og 2. plass til FindMyBike UB
Beste HR-bedrift:
- 1. plass til Road Rescue UB og 3. plass til Lingua Screen UB
Beste regnskap:
- 2. plass til Road Rescue UB og 3. plass til FindMyBike UB
Beste kundeopplevelse på nett:
- 1. plass til Safe Charging UB
Beste logo:
- 2. plass til BTN Learn UB
Beste reklamefilm:
- 1. plass til BTN Learn UB; 2. plass til FindMyBike UB og 3. plass til Road Rescue UB.
Beste ungdomsbedrift:
- 2. plass til Road Rescue UB
UE Alumnis lederskapspris:
- 2. plass til Tuva Tolnes fra Rescue UB, 3. plass til Synne Bye-Andersen fra FindMyBike UB.

Med totalt 18 priser ble KVT nest beste skole i fylket etter Thora Storm videregående skole. Totalt får fem bedrifter fra KVT delta i NM.

Alle bedriftene som har deltatt i konkurransene har grunn til å være stolte av den jobben de har gjort, uavhengig av om man vinner priser eller ikke.

Ungdomsbedrifter er først og fremst et pedagogisk virkemiddel for elevene som har Entreprenørskap og bedriftsutvikling. Men det er også viktig å gjøre det bra i konkurransene på fylkesmessa.


Årets bedrifter representerer som vanlig et fint mangfold av ideer og løsninger. Nedenfor får du en liten presentasjon av hver enkelt bedrift.

Sampant UB
Bedriftens forretningside: “Norge er landet i verden med den desidert beste panteordningen på drikkeflasker. Verden er konstant under utvikling, så hvorfor ikke gjøre den enda bedre? Vi i Sampant UB ønsker å øke antallet flasker som blir pantet. Dette skal vi gjøre ved å utvikle en søppelbøtte laget av gjenvunnet plast fra havet, ment for kun panteflasker!”

Bedriften har laget en panteboks for tomflasker vi forbrukere normalt ville kastet i søpla. Du kan se mer om dere forretningside på denne videoen.

Lingua Screen UB
Bedriftens forretningside: For å lette kommunikasjon mellom sykehus og pasient, utvikler Lingua Screen en digital skjerm som effektivt kan formidle pasientens behov og smerter. Produktet skal selges til sykehusene rundt om i landet. Produktet er enkelt å bruke for alle, uansett språk.

Denne bedriften ønsker å gjøre kommunikasjonen for fremmedspråklige pasienter i helsevesenet enklere. Se mer om bedriften her. Du kan også følge bedriften på Facebook.

Happy Backpack UB
Bedriftens forretningside: Til barneskoleelever som har behov for en sekk som fungerer lengre enn kun førsteklasseåret, leverer Happy Backpack UB en ny førsteklassesekk som kan brukes i store deler av småtrinnet. Vår sekk er undersøkt, planlagt og utviklet for å appellere til elevene på første, andre og tredje trinn.

Alle førsteklassinger får ny sekk når de begynner på skolen. Men det er ikke bærekraftig at de neste år kaster den. Denne bedriften har utviklet en ny skolesekk for elever i småskolen. Se mer om bedriften her.
Se bedriftens presentasjonsfilm her.


roadresque2 (2) (Large)roadresque2 (2) (Large)
Road Rescue er en av mange spennende ungdomsbedrifter på KVT dette året.
Road Rescue UB
Bedriftens forretningside: Road Rescue ønsker å tilby et automatisk varslingssystem til bileiere som har biler hvor dette ikke er installert. Produktet skal øke effektiviteten i utrykninger ved trafikkulykker. Dette er spesielt viktig i de situasjoner hvor involverte er i en hjelpeløs tilstand og ikke får varslet om ulykken. Produktet er unikt ved at det er uavhengig av mobiltelefonen, kan kommunisere via satellitt, enkel i bruk, har GPS, har toveiskommunikasjon, innebygd batteri gjør produktet portabelt, og det er godt rustet i form av materiale og montering.

Nidaros.no har publisert en sak om denne bedriften her. Se deres presentasjonsfilm her og deres reklamefilm her.
Følg gjerne bedriften på Facebook.

BTN Learn UB

Bedriftens forretningside: Til rektorer ved private og offentlige skoler skal vi tilby et system bestående av et knappepanel og en nettside. Disse kommuniserer seg imellom, og vil tillate skoleelever i grunnskolen å evaluere sin forståelse av undervisningen. Hensikten er at eleven skal vurdere sin egen forståelse, og ikke lærerens ferdigheter som pedagog. Vårt produkt skiller seg ut ved at det har veldig god brukervennlighet, og krever ikke datamaskin eller mobil for å brukes av eleven.

Bedriftens presentasjonsvideo finner du her

Shareity UB
Bedriftens forretningside: Hvert år dør over 10 000 av kreft i Norge. Dette ble grunnlaget for gruppas felles mål, nemlig hva kan vi gjøre for at færre dør av den grufulle sykdommen. Derfor selger vi en klimavennlig matboks som skal gi oss kapital som skal sendes til Kreftforeningen, øremerket forskning.

Du finner videopresentasjon av bedriften her.

FindMyBike UB
Bedriftens forretningside: Når over 60 000 sykler stjeles årlig i norge er ikke sykkellåsen nok. FindMyBike tilbyr derfor et kompliment til sykkellåsen som skal oppdage og hindre sykkeltyveri, samt spore stjålne sykler. Gjennom vår nytenkende løsning skal dette bli så billig at det passer for folk med “helt vanlige sykler”.

Se videopresentasjon av bedriften og produktet her.

SafeCharging UB
Bedriftens forretningside: Til de som er engstelige for å lade om natten leverer vi en løsning med en adapter som spretter ut av stikkontakten før brannen oppstår. Vår løsning er den billigste på markedet, og den eneste som virker i 100 av 100 tilfeller.

Bedriften ønsker å løse problemet knyttet til brann i forbindelse med lading av elektroniske produkter. Ser mer om hva de har utviklet her.
Oppdatert